bejelentkezés / regisztráció hirdetésfeladás
Címlap > Haszonbérleti szerződés - Önök kérdeztek, Mi válaszoltunk!
2016-02-15 2:21:14

Önök kérdeztek, Mi válaszoltunk!

A Földem.hu oldalára több tucat szántó, gyep, rét, legelő, gyümölcsös került fel. Ám ennél is több kérdés gyűlik nap-mint nap a postaládába, az e-mail fiókba, a facebook üzenőfalon. Legtöbbjük egy kérdéskört boncolgat. A leggyakoribb problémákból válogattunk, hogy a válaszokat mások számára is tanulságul közreadjuk:

–             “Most örökölt földjeink 2024-ig ki vannak adva haszonbérletbe. Szeretnénk eladni legalább 1 földrészt. Lehetséges?”

Természetesen lehetséges. Haszonbérleti szerződés szerinti hozam feltüntetésére is van lehetőség, amikor földjét árverésre kínálja.

–            ” Örököltem a földet, erdőt, rétet…. én soha nem műveltem, csak a helyrajzi szám van meg. Akkor hogy küldjem a földműves nyilvántartásba vételi számot? Azt hol adják? Adtam már el egy darab földet, akkor ott nem kértek ilyet.” 

–             “15 éve családi gazdálkodóként dolgozom, 25 hektáron. Fő állású őstermelőként. Rendelkezem családi gazdaság regisztrációs számmal, őstermelői igazolvány számmal, adó és adóazonosító számmal, FVM reg számmal…. de erről a „földműves bejegyző határozat számról” még nem hallottam. Kérdezném, hol lehet ilyen számot kérni?”

–             “A regisztrációhoz miért is kell a földműves nyilvántartásba vételi szám?”

Először is, a regisztrációhoz azért kell a földműves nyilvántartásba vételi száma, mert a földtörvény értelmében csak ők (a földművesek) vásárolhatnak nagyobb földterületet, így a liciten is ők tehetnek ajánlatot. Ezen felül a jegyzői közzétételekről is a földművesek kapnak ingyenes értesítéseket.

A Járási Földhivatal egyszerűsített határozatban értesíti az igénylőt a Földműves nyilvántartásba vételről. A bejegyző határozat száma az, amit a felhasználó profiljában a megfelelő helyre be kell írni. A határozat egy számsorból, és egy dátum formátumból áll, melyet pontosan úgy kell megadni, ahogyan az a határozaton szerepel.

A nyilvántartásba vétel feltétele a megfelelő agrárvégzettség megléte, melynek felsorolását itt tekintheti meg. Amennyiben nincs ilyen végzettsége, keressen egy képzéssel foglalkozó intézményt a felsorolt végzettségek megszerzése érdekében.

Az adatbázisba való felvételt az illetékes Járási Földhivatalnál kell kérvényezni. A földhivatalok elérhetőségeit itt találja. A kitöltött nyomtatványokat postai úton kell a hivatalok részére eljuttatni. A regisztráció ingyenes.

A szükséges nyomtatványok a földhivatal ügyfélszolgálatán igényelhetőek, vagy letölthetőek a Hivatal honlapjáról (a lap alján találhatóak).

A kitöltött kérelemhez csatolni kell:

Mezőgazdasági vagy erdészeti szakirányú képzettséggel rendelkezők esetén:

–            szakirányú képzettséget igazoló okirat egy eredeti példányát vagy annak a közjegyző, illetve a kiállító intézmény által hitelesített másolatát (amennyiben az eredeti példányt nyújtja be a bejelentő, a nyilvántartásba vételt követően visszakapja azt),

–             külföldi bizonyítványok és oklevelek esetén a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséért felelős hatóság által kiállított hatósági bizonyítvány eredeti példányát kell csatolni, amely tanúsítja, hogy a szakképesítés megfelel az 504/2013. (XII.29.) Korm. rendeletben meghatározott szakképesítésnek

Szakirányú képzettséget igazoló okirat hiányában:

–             Őstermelőnek minősülő természetes személy esetén az őstermelői igazolvány és a bejelentést megelőző 3 év lezárt értékesítési betétlap másolatát, amely igazolja, hogy a kérelmezőnek a mezőgazdasági tevékenysége folytatásából a kérelem benyújtását megelőző évben árbevétele származott,

–             Őstermelőnek nem minősülő kérelmező esetében az adóhatóság által kiállított igazolást, amely igazolja, hogy a kérelmezőnek a mezőgazdasági tevékenysége folytatásából a kérelem benyújtását megelőző 3 évben árbevétele származott,

Amennyiben az árbevételt nem tudja igazolni, mert pl. a beruházása még nem hasznosult, akkor a falugazdászon keresztül kért igazolással tudja bizonyítani, hogy a tevékenységét legalább 3 éve végzi.

Amennyiben a fenti feltételeket nem tudja teljesíteni, viszont legalább 3 éve mezőgazdasági termelőszervezet tagjaként mezőgazdasági tevékenységet végez, akkor csatolnia kell a mezőgazdasági termelőszervezet tisztségviselője által kiállított írásbeli nyilatkozatát arról, hogy legalább 3 éve 25%-os tulajdonosi részesedéssel rendelkezik, és legalább 3 éve személyes közreműködésként végzi a mezőgazdasági tevékenységét.

–             “Ha a földnek már van bérlője, akkor is licitálhat rá más. Viszont az eredeti bérlő még 20 évig használhatja. Hát ki az a hülye, aki így meg akar venni földe? Ezek alapján milyen lesz a licit?”

A földtörvényen változtatni mi a Földem.hu-nál sem tudunk. De abban tudunk – és akarunk is – segíteni, hogy az egyéb cédulák és szórólapok alatt található kifüggesztések ellenére az értintettek (mármint akik megvásárolhatnák az adott szántót) értesüljenek. Ne kézen-közön keljen el a föld. Aki akar, az hozzájusson az információhoz.

–             “Márciusba megvolt az adásvételi szerződés, majd ki lett téve az önkormányzatnál 60 napra, nem jól anonimizálták, és egy nappal korábban vették le. Ezért elutasították az adásvételi szerződést! Fellebbezésnek helye nincs. Eladni se könnyű! Pedig én szeretném eladni a földet.”

–            ” 137 nap. Hát nem győzött meg! Túl hosszú idő és csak akkor ennyi, ha minden bizottság átengedi meg oké minden. Akkor inkább bérlet és aztán vétel… ez kb fele annyi idő. “

Alalpvetően az ilyen és ehhez hasonló problémák újbóli előfordulását szeretnénk megelőzni azzal, hogy információhoz juttatjuk az érintett feleket. Tanácsokat, és akár jogi segítséget is nyújtunk azoknak, akik a termőföld adás-vételével kapcsolatosan fordulnak hozzánk kérdéssel.

Mindkét probléma arra irányul, miért ilyen hosszadalmas és bonyolult elbírálású a föld adás-vétel. Ennek sajnos a törvény szabja meg a menetét.

Alapesetben a hiánytalan adatlap feltöltést követően azonnal van mód licitet indítani, melynek időtartama 14 nap. A licit végén az érintett felek e-mailben értesítést kapnak a sikeres üzletkötésről, és folytatódik az ügylet a szerződéskötéssel, és a szükséges hatósági és egyéb jóváhagyások megszerzésével.

Előre láthatólag minimum kb. 5-6 hónapot vesz igénybe a teljes ügyintézés, amíg a vevő nevére a Földhivatal bejegyzi a vásárolt ingatlant.